niedziela, 29 grudnia 2013


Czy wiedzieliście, że firma BMW stawiała swoje pierwsze kroki w budowie silników samolotowych, motocykli i hamulców kolejowych?




Logo BMW interpretowane jest dwojako: przez długi czas odczytywane było jako nawiązanie do początków firmy - widziano w nim białe śmigło samolotu na niebieskim niebie, jednak oficjalna wersja brzmi, że inspirację stanowiła biało niebieska flaga Bawarii. 

Historia BMW sięga roku 1913, kiedy Karl Rapp założył firmę Rapp Motorenwerke, którą trzy lata później przejął Gustav Otto nazywając ją Bayerische Flugzeugwerke Bawarskie Zakłady Lotnicze. Dopiero w 1917 roku zyskała nazwę pod którą znana jest do dziś: Bayerische Motorenwerke Bawarskie Zakłady Silnikowe.

Pierwszy samochód jaki wyprodukowany został w fabryce BMW w 1929 roku prezentował się następująco:


W czasie II wojny światowej na potrzeby armii III Rzeszy firma wróciła do produkcji silników lotniczych, a do pracy byli zmuszani więźniowie z obozu koncentracyjnego w Dachau. Pod koniec wojny fabryka została zrównana z ziemią.


Po wojnie koncern zajmował się produkcją garnków, rowerów, naprawą samochodów armii USA, dopiero w 1952 postanowił wypełnić niszę na rynku. Brakowało wtedy samochodów klasy średniej, a BMW 1500 okazało się strzałem w dziesiątkę - dzięki zyskom ze sprzedaży udało się utworzyć kolejne fabryki.


W 1994 roku BMW kupiło angielski Rover Group, który produkował Rovera, MG, Mini, oraz Land Rovera, jednak inwestycja nie była zbyt udana. BMW pozbyło się tych marek pozostawiając tylko Mini. Oprócz tego jest dziś właścicielem marki Rolls - Royce.


Dla fanów motoryzacji w Monachium funkcjonuje muzeum BMW, za 12 Euro można pooglądać stare modele i dowiedzieć się jak dokładnie krok po kroku przebiegały losy koncernu.

0 komentarze:

Prześlij komentarz