wtorek, 31 grudnia 2013


Jak wyglądała reklama w starożytności i średniowieczu możecie przeczytać w pierwszym poście o historii reklamy, dzisiaj kontynuujemy temat - czyli krótko o reklamie do wieku XIX.


Pod koniec XVIw. we Francji, Anglii i Holandii powstały gazety i biura reklamowe, w których mieszkańcy mogli zarówno zostawić ogłoszenie na temat usług jakie świadczą, jak i pozyskać informacje gdzie mogą nabyć towary jakimi są zainteresowani. Cieszyły się one dużą popularnością, a do wieku XVIII były znane już w całej Europie. 

Innymi nośnikami reklamy były plakaty i afisze, (miasta we Francji były tak nimi zaśmiecone, że król Karol II Stuart zakazał ich rozwieszania pod karą śmierci), ciągle działała też pierwotna metoda - reklama targowa i szyldy. Obok nich rozwijały się tzw. mobile, czyli reklamy na wózkach, tablicach na plecach ludzi, ubraniach, oraz karty reklamowe rozdawane w sklepach w formie pocztówek. Modne było ich kolekcjonowanie i wymienianie się nimi - w obieg zostały wypuszczone karty zawierające sceny z życia biblijnego, codziennego oraz reklamujące określone towary. Ich kres nastał wraz z rozwojem prasy i fotografii.

Dopiero wiek XIX przyniósł wiele zmian w dziedzinie reklamy.

0 komentarze:

Prześlij komentarz