wtorek, 17 grudnia 2013


Która z marek spowodowała, że Świętego Mikołaja znają ludzie na całym świecie? 


Santa Claus pierwszy raz pojawił się w wierszu pewnego amerykańskiego pastora jako postać, która w nagrodę za poprawne zachowanie przynosi dzieciom prezenty. Tekst zdobył w bardzo krótkim czasie ogromną popularność. W tym czasie Coca Cola przeprowadzała zimową kampanię, w której postanowiła wykorzystać wizerunek znanego już wszystkim Świętego Mikołaja. Towarzyszyło jej hasło: "Pragnienie nie zna pór roku." Ilustrator Haddon Sundblom nadał postaci ostateczny wygląd, który nawiązywał do kolorystyki marki. Wizerunek ten pojawiał się dosłownie wszędzie, a pod koniec II wojny światowej dotarł również do Europy. Na potrzeby kampanii promocyjnej powstało ponad 40 różnych obrazów przedstawiających Mikołaja z butelką Coca Coli, przypominającego o zbliżających się świętach. 


Ciekawostką jest, że Sundblom przy tworzeniu jego wizerunku inspirował się wyglądem swojego sąsiada. Również dzieci które malował były wzorowane na dzieciakach z sąsiedztwa. Po śmierci swojego modela siadał przy lustrze i wykorzystywał przy pracy swoje odbicie. Przez to narysował Mikołaja z paskiem zapiętym w drugą stronę, lub bez obrączki - przywiązani do marki klienci wysyłali listy z pytaniami co tak na prawdę wydarzyło się w życiu Świętego Mikołaja od ostatnich świąt. 



1 komentarze: